Oglašavanje je veoma profitabilna industrija i mnogi preduzetnici su to shvatili odavno. Sve je počelo sa plakatima, i sve većim plakatama, ali danas postoji mnogo načina za oglašavanje kroz print, a i digital signage (indoor i ourdoor advertising) formati uzimaju maha poslednjih godina. Oglašavanje se može se podeliti u nekoliko kategorija: radio, televiziju, digitalno oglašavanje, spoljašnje oglašavanje (Outdoor  advertising) ili kako ga još zovu OOH (Out of home) i  unutrašnje oglašavanje (indoor advertising). Danas ćemo se fokusirati na najveće kompanije na svetu za spoljašnje oglašavanje. Izdvojili smo  prvih pet najvećih agencija za spoljno oglašavanje. Glavni kriterijum su prihodima koje ostvaruju od tog posla.

1. JCDecaux

JCDecauk je francuska kompanija za oglašavanje i marketing koja je osnovana 1964. Njihovo sedište je smešteno u Plaisir, Ile-de-France, Francuska. To je porodična kompanija koju je osnovao Jean-Claude Decauk, a sada su prisutna u preko 80 država sveta sa preko milion reklamnih panela. Kada je  Jean- Claude imao 18 godina, inspirisan svađom sa ocem oko izloga porodične prodavnice obuće, Jean-Claude je pokrenuo posao kreiranjem bilborda uz francuske puteve. Godine 1963. zakonodavstvo u Francuskoj postavilo je ograničenja upotrebe bilborda koji su Decauka izbacili iz posla. 

 

Osnovao je JCDecauk 1964. Nedugo zatim napravio je dogovor sa gradom Lionom, predlažući da izgradi autobuska stajališta i održi ih čistim u zamenu za reklamni prostor na istim. Kompanija se brzo proširila na druge gradove. U januaru 2015, prema Forbesu, firma je vredela 6,2 milijarde dolara, neto. JCDecauk je takođe jedina međunarodna kompanija koja se fokusira samo na outdoor i razvoj uličnog nameštaja, transporta i reklamnih panoa. Njihov portfolio je impresivan i prepun je digitalnog, tradicionalnog, pa čak i ambijentalnog Oudoor reklamnog prostora.

2. Clear Channel Outdoor

Clear Channel Outdoor je najstarija kompanija za spoljno oglašavanje u SAD. Stvorena je 1901. kao Foster i Kleiser u Oregonu, zatim je prodata i prešla u Patrick Media 1986. Ponovo je prodata pa je promenila ime u Eller Media Compani, 1995, a od 2001. nosi današnje ime: Clean Channel Outdoor 2001. Clear Channel ubraja se u sve što se može smatrati spoljnim oglašavanjem, uključujući bilborde, autobuse, podzemne železnice, tranzitna vozila, ulični nameštaj, plakate i aerodrome.

 

Oni posluju samo na američkom tržištu, a rasprostranjeni su u celoj zemlji, tačno u 44 države. Clean Channel je vodeća kompanija za spoljno oglašavanje u SAD-u sa trenutno najbrže rastućom digitalnom spoljnom mrežom od 1.200 ekrana. Oni su u 2018. godini ostvarili prihod od 2.722 milijarde dolara. Po izveštaju iz 2019. agencija zapošljava 5.900 ljudi. Oni u svom portfoliu imaju, između ostalih, brendove poput Nike, Audia i Ubera.

3. Fokus media

Focus Media je kineska kompanija za spoljno oglašavanje koja upravlja najvećom OOH reklamnom mrežom u svojoj zemlji, a sastoji se većinom od digitalnih ekrana za oglašavanje i reklama u lifovima i  bioskopima. Osnovao ga je 2003. godine Jason Jiang Nanchun, pionir u oglašavanju u liftovima. Sedište kompanije je u Šangaju. Danas, Focus Media je najveća kineska medijska grupa za  Indoor i Outdoor reklame. Specijalizovali  su se za digitalne i interaktivne ekrane, kao i za statičke, kao i za reklame u bioskopima. Oni su u 2018. godini zaradili 2.201 milijardi dolara. Oni posluju samo u Kini, a na listi njihovih klijenata nalaze se poznati brendovi poput Canon, Procter & Gamble, Unilever, BMV, Mercedes, Nivea, Clarins Paris, Audi i KFC.

 

Kao neprikosnoveni lider u industriji oglašavanja, Focus Media duguje impresivne rezultate ključnom slučaju upotrebe lift reklama. Liftovi su deo gradske infrastrukture i svakodnevnog života. On se obraća masovnoj populaciji koja prolazi kroz liftove sa visokom frekvencijom i malim rastrojenjem. Zbog toga mediji lifta danas postaju omiljena sredstva za uspeh u oglašavanju u Kini. Focus Media reklame svakodnevno vidi 300 od 400 miliona stanovnika Kine. Fokus kampanje za liftove stvaraju 500+ miliona prikazivanja dnevno u više od 200 gradova, čineći je preferiranom reklamnom platformom u Kini za povećanje svesti o brendu.

4. Stroer

Stroer je vodeći nemački dobavljač medija za spoljno oglašavanje OOH, osnovan 1990. godine i sa sedištem u Kelnu, u Nemačkoj. Stroer SE & Co. pored spoljnog oglašavanja pruža usluge i internet oglašavanje. Pored Nemačke, glavna tržišta kompanije su Poljska, Španija, Holandija, Belgija i Velika Britanija. U Stroeru za reklamiranje imaju oko 4.000 video ekrana na javnim mestima, koji svakog meseca vidi oko 30 miliona ljudi. Nude usluge poput individualnog oglašavanja i potpuno integrisana, sveobuhvatna rešenja, zajedno sa celokupnim lancem marketinga i prodaje. Stroer je usvojio strategiju koju nazivaju „OOH plus“, usredsređenu na snage OOH poslovanja, poduprte segmentima sadržaja i direktnih medija. Oni takođe rade mnogo digitalnih kampanja. Radili su kampanje za Nike, Esprit, Coca Colu, Adidas i Netflik.  Godine 2016. prihodi su bili 1,12 milijardi evra, a 2018. zaradili su 1.869 milijardi.

5. Lamar

Lamar Advertising je kompanija za spoljno oglašavanje koja radi bilborde, natpise logotipa i reklame na tranzitima u Sjedinjenim Državama i Kanadi.  Kompaniju su 1902. osnovali Charles V. Lamar i J. M. Coe, a sedište joj je u Baton Rouge, Louisiana. U januaru 2016. godine, Lamar je od Clear Channel Outdoors kupio prava oglašavanja na pet glavnih američkih gradskih tržišta za 458,5 miliona dolara. Danas je Lamar  jedna od najvećih kompanija za spoljno oglašavanje na svetu, sa preko 340.000 displeja širom Sjedinjenih Država i Kanade. Poseduju veliki inventar tradicionalnih bilborda, kao i najveću mrežu digitalnog bilborda u Sjedinjenim Državama sa 3.300 displeja. Oni su, između ostalog, radili sa Pandorom, Chevroletom i Nissanom.  u 2018. zaradili  su 1.627 milijardi dolara. Svoju delatnost su proširili i na investiranje u nekretnine.